چراغ بک لایت چیست؟

بک‌لایت یا به‌عبارت دیگر نور پس‌زمینه نوعی روشنایی خاص است که برای تامین نور و روشنایی مورد نیاز در همه مدل‌های تلویزیون LED به‌کار می‌رود. قبل از عرضه نمایشگرهای خانگی ال‌ای‌دی به بازار نور مورد نیاز برای روشنایی صفحه‌نمایش‌های خانگی از طریق لامپ فلورسنت تامین می‌شد.

چراغ بک لایت را بهتر بشناسید

سیستم روشنایی بک لایت یک سیستم جدید در طراحی و تولید ‌محصولات روشنایی می‌باشد که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. به‌طورکلی در محصولات بک لایت همان‌طور که از نام آن مشخص است، منبع نوری دقیقاً در پشت صفحه‌ی شکننده‌ی نور تعبیه‌شده است. درواقع منبع نوری صفحه‌ای است متشکل از تعداد زیادی ال ای دی که به‌صورت منظم و بر روی آن قرارگرفته است، می‌باشد.

جالب است بدانید که نظم و فاصله‌های یکسان ال ای دی‌های مونتاژ شده روی یک صفحه به‌عنوان منبع نوری بسیار مهم است زیرا بایستی نور از آن سطح به‌صورت یکنواخت منتشر شود و خروجی نسبتاً یکنواختی حاصل گردد. در غیر این صورت تمرکز نوری در نقطه‌ای بیشتر و نقاط مقابل آن به‌عنوان نقاط کم‌نور و یا تاریک دیده می‌شود. در نسل قبلی پنل ها که همچنان هم در بازار وجود دارد و از آن استفاده می‌گردد، نور تولیدی از منبع نوری به‌صورت مستقیم بازتاب نمی‌شدند، ولی میزان روشنایی آن متناسب با حجم و اندازه‌ی مساحتی آن محصول بود و این مسئله مشکلاتی را در طراحی و تولید محصولاتی با روشنایی بالا ایجاد می‌نمود؛ اما در همین راستا نیز نسل جدیدی از چراغ‌های بک لایت وارد بازار شدند که دارای چراغ‌های ال ای دی با وات کمتر ولی تعداد بیشتر بوده و درنهایت نور یکنواخت‌تر و یکدست‌تری ارائه می‌دهند.

باید گفت چراغ بک لایت همان پنل بک لایت هستند که یک سیستم جدید در طراحی وتولید محصولات روشنایی سیستم چراغ پنل می‌باشد، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

این چراغ‌ها در بعضی از موارد به صورت توکارو در بعضی دیگر به صورت روکار استفاده می‌شود که با توجه به شکل ظاهری و نوعی دکوراسیون مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عمده کاربرد چراغ های بک لایت

در دنیای امروز از خیلی وسیله‌های مختلف ساطع می‌شود که چراغ یا پنل‌های بک لایت از جمله تجهیزات است، که دارای ساز و کار مخصوص به خود هستند. سی سی اف ال به عنوان یک منبع نور برای این پنل‌ها عمل می‌کند و ریسه‌های ال‌ ای دی هم نوعی از آن‌ها می‌باشد. پنل‌های بک لایت در واقع همان پنل‌های ال‌ای دی هستند. ساختار پنل‌ها درواقع یک صفحه که ازاکرلیک شفاف درست شده است که پنل‌های روشنایی اکرلیک هستند. صفحه‌های اکرلیک دارای قدرت عبور بالا و ویژگی‌های خوب بسیاری هستند. وقتی یک صفحه اکرلیک در یک قسمت قرار داده شود، می‌تواند نور ال‌ ای دی را در یک قسمت دیگر با شدت بالا و به طور یکنواخت ساطع کند.

یکی دیگر از کاربردهای این پنل‌ها استفاده در صفحه‌های ال‌ ای دی است. صفحه ال سی نیز یک پنل بک لایت دارد. این پنل نورصفحه ال سی دی را به وجود می‌آورد که یکی ازکاربردهای آن پنل بک لایت استفاده از روشنایی است. از این پنل‌های بک لایت نیزبرای کارهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود. که یک محل برای ذخیره انرژی و نور سبز است. در بک لایت‌ها مواد به کار برده شده متفاوت است. از دو مواد برای ساخت پنل‌ها استفاده می‌شود: ۱. اکرکلیک PMMA ۲. Polystyene S

PS از نظر قیمت ارزان‌تر است؛ به همین دلیل ازاین نوع بیشتر برای روشنایی سقف‌ها استفاده می‌شود، اما طول عمر کمتری دارند و مدت زمان گارانتی این نوع کمتر است؛ در حالی که مدت زمان گارانتی پنل‌های اکرلیک بیشتر و به ۳ تا ۵ سال می‌رسد. صفحه کلیک: این صفحات دارای ضخامت خیلی کم ۳ میلی‌متر هستند و در بعضی موارد تا یک میلی‌متر و حتی کمتر هم ضخامت دارند؛ هرچه صفحه نازک ترباشد، قیمت و هزینه پنل کمترو ارزانتر است. در هنگام کار باید به کارهای نورو مقاوم بودن آن توجه شود. پایه: برای نگهداری پنل‌ها در کار پایه خیلی ضروری است که این پایه از جنس فلز پلاستیک و … می‌باشد.

آشنایی با تابلو بک لایت

در دنیای مدرن امروز استفاده کردن از تابلو بک لایت خود یک هنر درزمینهٔ دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید؛ بنابراین امروزه استفاده از این نوع از تابلوها بسیار رایج می‌باشد. به‌طورکلی این نوع ز تابلوها در بخشی خود دارای یک منبع روشنایی یا همان پنل بک لایت بوده که می‌تواند زیبایی خاصی را برای تابلو به ارمغان آورد.

جالب است بدانید که استفاده از تابلو بک لایت به‌عنوان تابلوهای تبلیغاتی در رستوران‌ها و فست فود‌ها، دفاتر کار و غرفه‌های نمایشگاهی، در شرکت‌ها برای معرفی محصولات و لوگوی شرکت‌ها، در مطب پزشکان و دفاتر کار مهندسین، در منازل به‌عنوان دکوراسیون داخلی، همچنین مکان‌های پرتردد مثل سالن‌های فرودگاه، مترو، مراکز خرید و نمایشگاه‌ها کاربرد دارد. تابلو بک لایت یا تابلو بک لیت به تابلویی گفته می شود که چاپ آن بر روی متریال خاصی باشد (مانند: بک لایت طلقی، بک لایت پی وی سی، بک لایت پارچه ای) چاپ بک لایت با چاپ خاص بر روی متریال هایی است که قابلیت عبور نور را دارد و در درون جعبه هایی قرار می گیرد که لایت باکس نامیده می شود، تابلو های بک لایت به این واسطه بک لیت یا بک لایت نامیده می شوند که جنس درون آن بک لایت نام دارد.

این نوع چاپ را در عموم چاپ لایت باکس و یا چاپ پشت نور نیز می گویند. لایت باکس نام جعبه ای است که در داخل آن لامپ های ال ای دی یا اس ام دی کار گذاشته شده و روی آن را متریال بک لایت پوشانده است. تابلو لایت باکس در ابعاد مختلف و در انواع متفاوتی ازجمله کریستالی، بدون فریم، پارچه ای، مگنتی و... تولید می شود.

متریال چاپ بک لایت در داخل جعبه نوردار یا لایت باکس های مختلف قرار می گیرد و با انتخاب نوع لایت باکس از انواع تابلو لایت باکس می توانید زیبایی متریال چاپی را دو چندان کنید. برای داشتن یک لایت باکس حرفه ای و درخشان حتما باید متریال چاپی شما با بهترین کیفیت چاپ، انجام بپذیرد با طراحی لایت باکس بسیار حرفه ای و مناسب متریال پشت نور طراحی شود. ساخت لایت باکس تبلیغاتی توسط بانی چاپ با دقت و کیفیت بالا انجام می گیرد.

مزایای استفاده از تابلو بک لایت

  • بک لایت ها دارای قیمت مناسب هستند.
  • در طول شبانه روز در معرض دید قرار می گیرند.
  • روش مقرون به صرفه و اثرگذار تبلیغاتی
  • کیفیت بالای تصاویر و چاپ در تابلو بک لایت
  • دارای زیبایی خیره کننده مشابه نمایشگرهای تلوزیونی هستند.
  • دارای دوام و طول عمر زیاد
  • دارای مقاومت در برابر سرما، گرما و رطوبت
  • همه این موارد موجب گردیده است که چاپ بک لایت مورد استقبال زیاد صاحبین کسب و کارها می شود.

پنل بک لایت متشکل از یک صفحه می باشد که بر روی آن تعداد یادی لامپ LED قرار گرفته است. بنابراین پنل بک لایت می تواند به خوبی جایگزین پنل های قدیمی فلورسنت و … شود.

در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که مجموعه چراغ هایی که تحت عنوان پنل های روشنایی می باشند را جز بهترین چراغ های روشنایی برای ساختمان نام برد . اما پنل های بک لایت بهتر از همه این پنل ها می باشند. چرا که به هیچ عنوان نور خیره کننده را تولید و منتشر نمی کنند.

از ویژگی های بارز این پنل ها این است که در ساختمان خود دارای تعداد زیادی لامپ ال ای دی هستند. از این رو بسیار مقرون به صرفه بوده و انرژی بسیار کمی مصرف می کنند.

شناخت انواع مختلف پنل بک لایت موجود در بازار

در حال حاضر بسیاری از وسایلی که دارای نمایشگر هستند و هرکدام نیازمند روشنایی می‌باشند مانند تلویزیون، مانیتورهای کامپیوتر، لپ تاب، تبلت، گوشی‌های موبایل و... دارای پنل بک لایت می‌باشند. درواقع تولید و انتشار یک نور یکنواخت و یکدست در پشت زمینه‌ی تمامی نمایشگرها جزو اصلی‌ترین وظیفه‌ی پنل بک لایت می‌باشد؛ بنابراین با توجه به نوع کاربری می‌توان این روشنایی‌ها را به‌صورت روکار و توکار به کاربرد.

پنل بک لایت روکار

انواع پنل‌های بک لایت روکار را می‌توان در طراحی دکوراسیون منزل به کار گرفت. چراکه این نوع از روشنایی‌ها به‌صورت یکنواخت و منظم بوده و زیبایی خاصی را به محیط می‌دهند. هم‌چنین این نوع از چراغ‌ها قابلیت تنظیم و کنترل از راه دور را داشته و با آن‌ها می‌توانید رنگ چراغ‌ها را تغییر داده و محیطی مدرن‌تر را برای خانه‌ی‌ خود به وجود بیاورید.

پنل بک لایت توکار

چراغ‌های بک لایت توکار ازجمله پنل‌هایی می‌باشد که در داخل سیستم‌های مختلف قرار می‌گیرند و هدف از ست کردن این نوع از چراغ‌ها در داخل دستگاه‌ها تنظیم یک نور یکنواخت و کارا به‌منظور ارائه یک عملکرد بهینه می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که بک لایت‌های توکار به‌منظور طراحی دکوراسیون منزل و در داخل دیواره‌ها، سقف و بخش‌های مختلف خانه قابل‌نصب می‌باشد. همچنین لازم به اذعان است که هیچ تفاوت ساختاری در تولید روشنایی بک لایت روکار و بک لایت توکار وجود ندارد و صرفاً در نحوه‌ی نصب با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

چرا از دیود در پنل بک لایت استفاده می‌شود؟

به‌طورکلی می‌توان اذعان نمود که دیودهای ساطع کننده نور درواقع جزء خانواده دیودها هستند و زیرگروه نیمه‌هادی‌ها به شمار می‌آیند. درواقع خاصیتی که ال ای دی‌ها را از سایر نیمه‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به‌صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود. کارشناسان معتقدند که لامپ‌های معمولی یا همان لامپ‌های رشته‌ای یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف انرژی و درنتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان می‌باشند؛ بنابراین بسیاری از کشورها، برنامه چندساله‌ای را برای جایگزینی مدل‌های دیگر لامپ به‌جای لامپ‌های رشته‌ای تدوین کرده‌اند تا شاید بتوانند در درازمدت استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و به‌تبع آن حرارت زمین را کاهش دهند. به همین دلیل استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، فلورسنت و… مرسوم شد و برخی کشورها مردم را ملزم به استفاده از این لامپ‌ها کرده‌اند.

البته ذکر این نکته لازم است که استفاده از لامپ‌های ال ای دی در تولید تلویزیون محدودیت‌هایی دارد که یکی از آن‌ها محدودیت استفاده از این تکنولوژی در سایزهای پایین است؛ اما در باب پنل‌های ال ای دی می‌توان مطرح کرد که این نوع از سیستم‌ها در مقایسه با انواع دیگر روشنایی‌های ال ای دی از سطح مقطع بیشتری برخوردارند که این موضوع باعث می‌شود حرارت به‌خوبی به بیرون از پنل منتقل‌شده و خبری از آسیب رسیدن به اجزای آن نباشد؛ اما به یاد داشته باشید که نباید به سطح مقطع بزرگ پنل دل‌خوش بود و بایستی فضای لازم برای گردش هوا و خنک شدن پنل را نیز فراهم کرد. در همین راستا پنل‌های بک لایت طوری طراحی‌شده‌اند که انتقال گرما در آن‌ها بهتر از دیگر چراغ‌ها صورت می‌گیرد و در کنار آن از روشنایی یکنواخت و بهینه‌ای نیز برخوردار می‌شویم.

نتیجه گیری

در لاله زار لایت می توانید از کلیه برند های معتبر به صورت تک و عمده کالای مورد نظر خود را سفارش دهید.