چراغ هالوژن: فناوری روشنایی جدید

لامپ هالوژن نوعی لامپ رشته‌ای است که در آن گازهای فشرده و خنثی و مقدار اندکی از عناصر هالوژن مانند ید و برم اضافه شده‌است. چرخه موجود در لامپ‌های هالوژن که موجب ته‌نشین شدن مجدد تنگستن بخار شده بر روی رشته می‌شود نقش مؤثری در افزایش عمر این نوع لامپ‌ها دارد.

عملکرد چراغ هالوژن

چراغ‌های هالوژن بر اساس اصل هالوژناسیون عمل می‌کنند. در داخل چراغ، یک تنه یا سیم تنگ‌کننده (فیلامنت) وجود دارد که برق می‌گیرد و گرم می‌شود. سپس گاز هالوژن (معمولاً برومین یا یودین) که در داخل لامپ قرار دارد، با تماس با تنه گرم شده، هالوژنه می‌شود و از تبخیر تنه حفظ می‌شود. این فرآیند باعث جلوگیری از تغییر شکل و سوختن تنه فیلامنت می‌شود و عمر مفید چراغ را افزایش می‌دهد.

مزایا و معایب چراغ هالوژن

مزایا :
  • نور با کیفیت: چراغ‌های هالوژن نور روشن، طبیعی و با وفقه ایجاد می‌کنند.
  • عمر طولانی: چراغ‌های هالوژن دارای عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های فلورسنت و چراغ‌های کم مصرف هستند.
  • هزینه‌ی کم: لامپ‌های هالوژن‌ سقفی کم مصرف که انواع غیرسقفی هم دارد، با این مصرف کم بسیار مقرون به صرفه است و هزینه‌های برق شما را کنترل می‌کند.
معایب :
  • مصرف انرژی بالا: چراغ‌های هالوژن به مقدار بیشتری از انرژی برق نیاز دارند تا برای تولید نور.
  • گرمای بیشتر: این چراغ‌ها حین عملکرد گرم می‌شوند و ممکن است منبعی از گرما در محیط شود.
  • گاز سمی لامپ‌های هالوژن سقفی

یکی دیگر از معایب این نوع لامپ‌ها گاز سمی هالوژن در آنها است. اگر این لامپ‌ها بشکنند نباید به آن‌ها دست زد.

کاربردهای چراغ هالوژن

جواهر فروشی‌ها

استفاده از انواع لامپ‌های هالوژن مثل لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های‌ هالوژن سقفی بزرگ نوری زیبا روی جواهرات منعکس می‌کنند و این نور به کمک آینه‌های موجود در مغازه موجب درخشش و زیبایی بیشتر جواهرا مغازه می‌شود.

انواع فروشگاه‌ها

استفاده از لامپ‌های هالوژن در انواع دیگر فروشگاه‌ها هم مناسب است. لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف دست فروشنده را در تعداد لامپ باز می‌گذارد و لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های هالوژن‌های سقفی پر نور به بهتر دیده شدن محصولات و اجناس کمک می‌کند که همین مشتری را به گشت‌وگذار بیشتر در مغازه و خرید ترغیب می‌کند.

انواع لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن انواع مختلفی دارد که در شکل ها و ابعاد مختلف عررضه می شود. لامپ های هالوژن به دلیل کاربردهای متنوعی که دارند، در نمونه های مختلفی نیز تولید می شوند. از جمله انواع لامپ های هالوژن باید به موارد زیر اشاره کنیم:

لامپ های هالوژن COB:

این نوع لامپ ها شباهت زیادی به لامپ های ال ای دی داشته و به دلیل طراحی زیبا و خاصی که دارند، برای استفاده در طراحی دکوراسیون محیط های مختلف مناسب هستند. از سوی دیگر این نوع لامپ های هالوژن مصرف برق کمی داشته و در عین حال از نور خوبی برخوردار هستند. لامپ هالوژن cob از چیپ تشکیل شده و بر روی برد نصب می شود تا بتواند نقطه مورد نظر را نورانی کند. لامپ های COB از طول عمر بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای نصب توکار و دکوراسیون داخلی به شمار می روند.

لامپ های هالوژن LED:

نوع دیگری از انواع لامپ هالوژن که تولید و به بازار عرضه می شوند، لامپ های ال ای دی هستند. در این لامپ ها از دیودهای نورافشان استفاده شده که دیودها با قرار گرفتن در کنار هم، ایجاد جریان الکتریکی نموده و نور تولید می کنند. تعداد دیودهایی که در لامپ های LED وجود دارد بر روی نوردهی آن تاثیر می گذارد. یعنی هر چه نوردهی لامپ های هالوژن ال ای دی بیشتر باشد، به دلیل تعداد دیود بیشتر آن است.

این نمونه از لامپ های هالوژن نور خوبی دارند و از مصرف برق کمی نیز برخوردار می باشند. از این رو انتخاب مناسبی برای طراحی داخلی دکوراسیون و ساختمان ها هستند. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که لامپ هالوژن سقفی به دلیل پرنور بودن و عدم تولید اشعه مضر همچون اشعه فرابنفش و مادون قرمز، بهترین گزینه برای استفاده در طراحی دکوراسیون و ساختمان به شمار می رود.

لامپ های هالوژن SMD:

نوع دیگر از نمونه لامپ های هالوژن که در محیط های مختلف استفاده می شوند، لامپ های SMD هستند. این لامپ ها طبق تکنولوژی SMD طراحی و تولید شده و از چیپ های ال ای دی برخوردار هستند که با سیم به هم متصل شده اند. باید بگوییم لامپ هالوژن SMD از دو نوع لامپ معرفی شده LED و COM کم مصرف تر بوده و از نور بهتری نیز برخوردار است. از این رو این نمونه لامپ های هالوژن را بیشتر برای نورپردازی در طراحی دکوراسیون استفاده می کنند.

البته دلیل دیگری که منجر شده است تا این نوع از لامپ های هالوژن محبوبیت بیشتری نسبت به نمونه های قبلی خود به دست آورند، مقرون به صرفه تر بودن آنها از نظر قیمت و طول عمر است.

نتیجه‌گیری

چراغ‌های هالوژن با ایجاد نور با کیفیت و عمر طولانی می‌توانند انتخاب عالیی برای مصارف مختلف باشند. با این حال، باید در نظر داشت که مصرف انرژی بیشتری دارند و باید با دقت از آنها استفاده کرد. تکنولوژی هالوژن همچنان نقش مهمی در دنیای روشنایی ایفا می‌کند و با پیشرفت‌های آینده می‌تواند بهبود یابد و در کاربردهای بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.