مزایا و معایب لامپ کم مصرف

در این مقاله به بررسی، مزایا و معایب لامپ کم مصرف می‌پردازیم.امروزه سوال‌های متداولی در زمینه مزایا و معایب لامپ کم مصرف مطرح می‌شود. نور یکی از نیاز‌های اصلی انسان‌ها به شمار می‌رود. به همین خاطر، افراد نیاز به یک منبع نور کم مصرف دارند.

لامپ‌های کم مصرف در صنایع مختلف قابل استفاده بوده که علاوه بر قیمت کم، در حفظ محیط زیست نیز به شما کمک می‌کند. لامپ کم مصرف در مقایسه با سایر لامپ‌ها، ساختاری متفاوت داشته، که طرفداران زیادی دارند؛ زیرا علاوه بر ایجاد نور، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌کنند.

لامپ کم مصرف

مزایا و معایب لامپ کم مصرف در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای بیشتر بوده که از نظر روشنایی، نور بیشتری تولید می‌کند. نخستین لامپ کم مصرف در سال ، ۱۹۸۰ توسط پیتر کوپر ساخته شد. لامپ کم مصرف و یا به اصطلاح لامپ فشرده، از زیر مجموعه‌های لامپ فلورسنت می‌باشد. ساختار  این لامپ‌ها، به صورت تخلیه الکتریکی گازی می‌باشد. این لامپ‌ها با توجه به مکانیزمی که در زمینه صرفه جویی دارند، از ورود کربن دی اکسید به جو، جلوگیری می‌کنند.

لامپ کم مصرف، با تاثیرگذاری بر روی بخار جیوه در گاز آرگون،  سبب به وجود آمدن پلاسما شده که از خود پرتو فرابنفش تولید می‌کند. در نهایت، پرتو تولید شده به نور نامرئی تبدیل می‌شود. این لامپ‌ها به دلیل ابعاد کوچک و حجم کم خود به لامپ فشرده معروف بوده، که جایگزینی مناسب برای لامپ‌های دیگر می‌باشند. از جمله ‌لامپ‌های کم مصرف پرطرفدار، می‌توان به LED،  SMD، COB  اشاره کرد.

ساختار لامپ کم مصرف

ساختار لامپ کم مصرف، بر اساس استانداردهای موجود می‌باشد. این محصول با استفاده از فلورانس، در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و نور خنک تولید می‌کند. با کسب اطلاعات در زمینه مزایا و معایب لامپ کم مصرف می‌توانید با ویژگی‌ها و کاربرد این محصول، بیشتر آشنا شوید.

  1. اتصال به سوکت انرژی
  2. مدار ترانسفورمر یا تبدیل کننده
  3. الکترود
  4. ساختار لوله‌ای از جنس شیشه همراه با روکش فسفر

مدار ترانسفورماتور یا تبدیل کننده

یکی دیگر از بخش‌های موجود در ساختار لامپ کم مصرف، مدار ترانسفورماتور است. این بخش شامل یک مدار الکتریکی کوچک است. این مدار با استفاده از ترانسفورماتور، سبب افزایش ولتاژ برق در قسمت ورودی می‌شود.

اتصال به سوکت انرژی

لامپ‌های کم مصرف، برای استفاده از  دو ولتاژ AC و DC  مناسب می‌باشد. Dc (جریان مستقیم) و ac (جریان متناوب) است.

الکترود

مدار به طور کلی شامل چند صفحه الکتریکی به نام، الکترود است. با ایجاد جریان برق در الکترود‌ها، الکترون‌ها جوش خورده و لوله‌هایی که حاوی گاز جیوه می‌باشند را خاموش می‌کنند. بر اثر کاهش الکترون ، اتم‌های آن با جیوه برخورد کرده که این پرش با برخورد به جیوه، سبب افزایش انرژی می‌شود.

ساختار لوله‌ای از جنس شیشه همراه با روکش فسفر

در این بخش، لامپ کم مصرف به دو قسمت تقسیم می‌شود. بخش اول مربوط به لوله شیشه‌ای است، که گاز در آن جریان دارد. بخش دوم، در اصل شامل چوک الکترونیکی می‌باشد. این چوک با عبور از گاز‌های داخل لامپ، سبب تولید نور ماورا بنفش می‌شود. در اثر فشار و ضربه نور ماورابنفش واکنش نشان داده و که این واکنش سبب به وجود آمدن نور سفید در لامپ می‌شود.

انواع لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف بر اساس بالاست

در این قسمت، مدار الکترونیکی در داخل خود لامپ قرار گرفته است. این لامپ‌ها به دلیل داشتن بالاست، از عمر طولانی برخوردار می‌باشند.  یکی از نکات مهم در این بخش، میزان فرکانس ورودی برق بوده که این امر از سوسو زدن لامپ، هنگام روشن شدن جلوگیری می‌کند.

لامپ کم مصرف بر اساس سرپیچ

همواره با افزایش تولید لامپ‌ کم مصرف، سرپیچ‌های متنوعی نیز تولید و بازار ارائه شده‌اند. سرپیچ‌ها وظیفه برقراری ارتباط میان برق و لامپ را بر عهده دارد. از انواع سرپیچ می‌توان به نوع شمعی، راکوردار، دیواری و آویز  اشاره کرد. این ویژگی‌ها در تعیین مزایا و معایب لامپ کم مصرف تاثیرگذار می‌باشد.

ویژگی‌های لامپ کم مصرف

لامپ‌های کم مصرف، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد بوده که سبب افزایش محبوبیت آن‌ها، در میان افراد می‌شود. همین موضوع سبب مهم شدن  مزایا و معایب لامپ کم مصرف شده‌است. در ادامه به چند نمونه از  این ویژگی ‌ها می‌پردازیم.

یکنواختی نور و بدون لرزش

یکی از  ویژگی‌های لامپ کم مصرف، نور یکنواخت و بدون لرزش آن  می‌باشد. به علت وجود مدارهای الکتریکی با فرکانس بالا، نور تولید شده در مقایسه با سایر لامپ‌ها بسیار با کیفیت است. در نتیجه تولید استخراج شده از این لامپ به صورت کاملا یکنواخت می‌باشد.

حذف اثر استروبوسکوپ

لامپ‌های کم مصرف با به کارگیری تجهیزات مختلف، اثر استروبوسکوپی را کاهش داده که فضایی امن و مطمئن را برای شما ایجاد می‌کند.

بهره نوری

به طور کلی منظور از بهره نوری، میزان نور تولید شده بر توان مصرفی در یک لامپ می‌باشد. با توجه به آمار به دست آمده، میزان بهره نوری در لامپ کم مصرف ۵ برابر لامپ‌های دیگر است. هر چه مصرف انرژی کمتر باشد؛ به همان اندازه ، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد. به عنوان مثال میزان نوردهی لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات، معادل با یک لامپ کم مصرف ۱۸ می‌باشد.

عدم ایجاد حرارت های مزاحم

از دیگر ویژگی‌های لامپ کم مصرف، می‌توان به حرارت کم آن، اشاره کرد. در مجموع حرارت موجود در اطراف لامپ کم مصرف، بسیار کمتر از لامپ رشته‌ای می‌باشد. همواره با کاهش حرارت، دمای موجود نیز کاهش می‌یابد.

توان مصرفی

توان مصرفی لامپ‌های کم مصرف، در برابر سایر لامپ‌ها  بسیار کم می‌باشد. میزان مصرف انرژی در لامپ‌های کم مصرف، تقریبا ۱۸ درصد از لامپ معمولی است.

میزان شار نوری

لامپ فلورسنت یا کم مصرف، در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای، میزان شار نوری بیشتری دارند. به عنوان نمونه، میزان نور موجود در لامپ کم مصرف ۲۰ وات با یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات برابری می‌کند. شار نوری در لامپ کم مصرف ۲۰ وات، ۱۲۰۰ لومن می‌باشد.

جایگزین آسان

در این گزینه، به جایگزینی آسان لامپ کم مصرف می‌پردازیم. از لامپ کم مصرف می‌توان به عنوان جایگزینی مناسب، برای لامپ رشته‌ای استفاده کرد. لامپ کم مصرف کم مصرف ۲۰ وات و ۱۱ وات را می‌توانید، جایگزین لامپ رشته‌ای ۱۰۰وات و ۶۰ وات کنید. در این روش نه تنها نور کم نشده، بلکه در مصرف انرژی نیر صرفه جویی می‌شود.

راه اندازی بدون چشمک

لامپ کم مصرف برخلاف لامپ معمولی می‌باشد. لامپ معمولی هنگام روشن شدن، چند بار چشمک می‌زند.  در حالی که لامپ کم مصرف، بدون چشمک زدن در کسری از ثانیه روشن شده و هیچ گونه تاخیری در آن مشاهده نمی‌کنید.

عمر لامپ کم مصرف

به طور متوسط، میزان عمر لامپ‌های یکبار مصرف ۸۰۰۰ ساعت است. در حالی که طول عمر لامپ‌های معمولی ۱۰۰۰ساعت می‌باشد. همین امر سبب تعویض کم و کاهش هزینه در تعمیر و نگهداری شده‌است.

امکان انتخاب رنگ

یکی از عوامل دیگر در افزایش مزایا و معایب لامپ‌های کم مصرف، انتخاب رنگ می‌باشد. مصرف کنندگان می‌توانند بر اساس نوع نیاز و کاربرد خود، رنگ لامپ مورد نظر خود را انتخاب کنند. این رنگ‌ها شامل آفتابی، مهتابی و رنگی می‌شود. این ویژگی در تمامی لامپ‌های رنگی وجود ندارد. از این آپشن می‌توان، برای دکوراسیون امکان مختلف استفاده کرد.

تعداد پیچ لامپ

لامپ‌های کم مصرف، در ظاهر به صورت پیچ هستند. این لامپ‌ها، در اندازه‌های مختلف از کوچک تا بزرگ تولید می‌شوند. هر چه این پیچ‌ها بزرگتر باشد؛ به همان اندازه میزان انرژی و توان لامپ نیز بیشتر می‌شود.

بررسی مزایا و معایب لامپ کم مصرف

دریافت اطلاعات کافی در زمینه مزایا و معایب لامپ‌ کم مصرف، به شما در خرید این محصول کمک می‌کند. این نوع از لامپ‌ها مانند سایر تجهیزات دارای مزایا و معایب می‌باشد.

مزایای لامپ کم مصرف

در ادامه مطلب به تعدادی از مزایای لامپ کم مصرف اشاره می‌کنیم.

میزان نوردهی بالا در مقایسه با سایر لامپ‌ها می‌باشد. کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش استفاده از سوخت فسیلی
طول عمر لامپ کم مصرف، ۸ برابر لامپ‌های معمولی است کاهش استفاده از تجهیزات سرمایشی به دلیل عدم پخش گرمای مزاحم
تولید نور یکنواخت و بدون لرزش کاهش هزینه، در تعویض و تعمیر لامپ کم مصرف

معایب لامپ کم مصرف

به دلیل تولید نور ماورا بنفش برای سلامتی انسان مضر می‌باشد لامپ‌های کم مصرف، به دلیل داشتن جیوه به سختی بازیافت می‌شوند‌. این محصول در اثر رها کردن در طبیعت، سبب آلودگی خاک و آب و هوا می‌گردد
با گذشت زمان، میزان نوردهی لامپ کم مصرف نیز کاهش می‌یابد انتشار گاز گلخانه‌ای که سبب افزایش گاز co2 می‌شود
از این  لامپ، نمی‌توان در خارج از ساختمان استفاده کرد و همچنین قابل استفاده در سرپیچ‌های دیمردار نمی‌باشد قیمت بالا در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای

راهنمای استفاده از لامپ کم مصرف

در ادامه مبحث مزایا و معایب لامپ کم مصرف، لازم است؛ به ذکر نکاتی در رابطه با استفاده از این لامپ بپردازیم.

  1. سرپیچ لامپ را بر اساس نوع چراغ خود انتخاب کنید.
  2. از روشن کردن چند لامپ به طور همزمان خودداری کنید.
  3. افرادی که پوست حساس دارند؛ حتما قبل از استفاده از این لامپ، باید با پزشک خود مشورت کنند.
  4. استفاده از لامپ‌های استاندارد و ‌توجه به مهر آن‌ها

مضرات شکستن لامپ کم مصرف برای سلامتی

حال که با مزایای لامپ کم مصرف آشنا شدید، لازم است در رابطه ضررهای شکسته شدن این لامپ بر روی سلامتی نیز اطلاعاتی داشته باشید.

مسمومیت با جیوه

هر کدام از لامپ‌های کم مصرف، دارای ۵ میلی گرم جیوه می‌باشد. جیوه جزء سم‌های عصب گرا است. این سم در صورت آزاد شدن، به طور کامل، فضا را آلوده خواهد کرد.

سر درد و میگرن

با شکسته شدن لامپ کم مصرف و استنشاق آن، دچار سر درد، میگرن، حالت تهوع و مشکلات تنفسی خواهید شد.

ابتلا به بیماری‌های مختلف

لرزش دست و پا، مشکلات قلبی و کلیوی، از دست دادن حافظه و از دست دادن کنترل بدن که با توجه به میزان جیوه، برخی از عوارض دائمی و برخی مقطعی می‌باشد.

امیدواریم که توانسته باشیم شما را در خرید یک لامپ کم مصرف راهنمایی کرده باشیم تا مزایا و معایب لامپ کم مصرف بهتر بشناسید.