تفاوت چراغ COB با DOB

بررسی تفاوت چراغ COB با DOB که از تکنولوژی های برتر در زمینه تولید ال ای دی هستند، برای افرادی که قصد خرید چراغ دارند بسیار حائز اهمیت می باشد. انواع ال ای دی ها دیودهای نورافشانی هستند که با استفاده از تکنولوژی های مختلفی که در حال پیشرفت هستند، ساخته می شوند.

تکنولوژی هایی مانندcob و dob در فرآیند ساخت انواع ال ای دی ها به کار می روند. تفاوت ال ای دی cob با dob با توجه به ویژگی های مختلفی که دارند، زیاد است. به همین دلیل نوع کاربری آنها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

فرآیند ساخت این ال ای دی ها نیز با یکدیگر فرق می کند. از قرار دادن چندین ال ای دی در کنار هم و بسته بندی آنها در روی یک برد فلزی و یا سرامیکی، ال ای دی cobبه وجود می آید. به دلیل استفاده از چندین ال ای دی در کنار یکدیگر، نور ال ای دی cob از نور ال ای دی های معمولی بسیار بیشتر است.

قابل ذکر است تراشه هایی که در ساخت ال ای دی cob استفاده می شوند کوچک هستند و از تراکم بالایی برخوردار می باشند. در ادامه مطلب تفاوت ال ای دی cob با dob می توان گفت که تکنولوژی ساخت ال ای دی dob به تازگی در بین مردم رواج پیدا کرده است. سازندگان آن سعی می کنند ایرادات ال ای دی dob را از بین ببرند تا این ال ای دی جایگزین بسیاری از ال ای دی ها شود.

در ساخت ال ای دی dob سعی شده است که تمامی درایورهای موجود در ال ای دی های معمولی برداشته و فقط یک درایور جایگزین آنها شود. با برداشتن درایورهای خارجی از روی ال ای دی های معمولی، یک درایور داخلی به طور مستقیم درون چراغ قرار می گیرد.

ال ای دی COB

ال ای دی cob یکی از محبوب ترین سیستم های روشنایی است. ال ای دی cob با توجه به ویژگی های مناسبی که دارد، دارای کاربردهای زیادی است. نور پخش شده از ال ای دی های معمولی، فضای کمی را روشن می کرد. همچنین افراد نمی توانستند به این نور خیره شوند زیرا سبب آزار چشمانشان می شد.

اما با ساخت ال ای دی cobاین مشکل برطرف شد. زیرا ال ای دی cobسعی می کند فضای بزرگ تری را روشن کند و به اصطلاح نور را پخش کند. در این صورت با خیره شدن به نور ال ای دی cobچشمان افراد اذیت نمی شود.تعداد زیادی ال ای دی معمولی در ساخت ال ای دی cobبه کار رفته است. اما ال ای دی cob دارای نور بالا، با کیفیت و یکنواختی است.

مزیت های ال ای دی COB

در مطلب تفاوت ال ای دی cob با dob باید گفت که یکی از محاسن این ال ای دی این است که با وجود تولید نور بیشتر، انرژی کمتری مصرف می کند. ال ای دی cob قطعات زیادی از قبیل ترانسفورماتور و خازن دارد. به دلیل وجود این قطعات ال ای دی cob، گرمای کمی را تولید می کند.

ال ای دی cob نوعی چراغ جمع و جور است و فضای کمی را به خود اختصاص می دهد. با این حال ال ای دی cob از طول عمر بالایی نسبت به دیگر ال ای دی ها برخوردار می باشد. از دیگر ویژگی های ال ای دی cob می توان به مقاومت آن در برابر خاموش و روش شدن های مکرر اشاره کرد.

معایب ال ای دی COB

در کنار تمامی این محاسن، ال ای دی cob دارای نقاط ضعفی نیز است، این ال ای دی دارای طیف رنگی وسیعی نیست. ال ای دی cob به دلیل داشتن اجزا و قطعات زیاد، قیمت بالایی دارد و خریداران آن باید هزینه های هنگفتی را پرداخت کنند.

کاربرد ال ای دی cob

ال ای دی cob دارای کاربردهای مختلف می باشد. ال ای دی cob نیز به دلیل مزایای بالایی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر بالا، تولید نور با کیفیت و مصرف انرژی کم سبب شده است که از ال ای دی cobدر بسیاری از صنایع استفاده شود. کارخانه های تولید کشتی، قطار، هواپیما و خودرو از صنایعی هستند که از ال ای دی cob استفاده می کنند.

مدل های مختلف ال ای دی cob دارای نور بالایی هستند که به خوبی توزیع می شود. به همین دلیل بسیاری از موزه های بزرگ و کوچک و یا آزمایشگاه ها از سایزهای مختلف ال ای دی cob استفاده می کنند. در مطلب تفاوت ال ای دی cob با dob باید گفت که به دلیل ویژگی متمرکز بودن نور ال ای دی cob از آن برای ساخت پروژکتور نیز استفاده می شود.

از ال ای دی cob در ساخت انواع پروژکتورهای استفاده شده در زمین های ورزشی استفاده می شود. همچنین بسیاری از شرکت های تولید تلفن های همراه از ال ای دی cob برای تامین نور فلاش دوربین موبایل ها استفاده می کنند. یکی از مهمترین کاربردهای ال ای دی cob استفاده از آن برای روشنایی خیابان ها، معابر شهری و همچنین لامپ های خانگی می باشد.

ال ای دی DOB

اما در تشریح ویژگی های ال ای دی dob می توان به این مورد اشاره کرد که مزایای زیادی ندارد. به همین دلیل سازندگان ال ای دی dobبرای برطرف کردن عیوب آن راه درازی در پیش دارند. سازندگان آن سعی کرده اند برای کم کردن هزینه های ساخت ال ای دی dob از قطعات کمی استفاده کنند.

به همین دلیل قطعاتی که سبب جلوگیری از نویز و یا کنترل دما در ال ای دی dob می شوند، حذف شده اند. این موارد تاثیر زیادی بر عملکرد ال ای دی dob داشته اند. با عدم کنترل دما در هنگام کار ال ای دی dob، طول عمر آن کاهش یافته است و زود خراب می شود.

همین عدم کنترل دما و نبود ترانسفورماتور در ال ای دی dobسبب شده است که کیفیت نور آن نیز کاهش یابد. به همین دلیل ال ای دی dob سبب آزار چشمان افراد می شود و به طور دائم در حال سوسو زدن می باشد.

از دیگر ویژگی های یک ال ای دی dob می توان به عدم توانایی آن در کنترل جریان های الکتریکی و تحمل فشارها و نوسانات الکتریکی اشاره کرد. همانطور که ذکر شد درایور ال ای دی dob بر روی برد اصلی نصب شده است.

به همین دلیل ال ای دی dob هیچگونه محافظی ندارد. در نتیجه با رسیدن مقدار کمی رطوبت به داخل ال ای دی dobخطر آتش سوزی پیش می آید. به همین دلیل ضریب ایمنی ال ای دی dob کم است. با تمام این ویژگی ها، یکی از بهترین مزایای ال ای دی dob ارزان بودن آن می باشد.

زیرا در ساخت ال ای دی dob به جای استفاده از چندین درایور از یک درایور استفاده شده است. با وجود تمامی این ویژگی های مثبت و منفی خرید و فروش انواع مختلف ال ای دی dobبازار خوبی ندارد و خیلی از افراد از آنها استفاده نمی کنند.

کاربرد ال ای دی dob

با توجه به ویژگی های ال ای دی dobکه در بالا ذکر شد می توان گفت که کارایی بالایی ندارد. اما باز هم افراد با مدیریت درست می توانند از ال ای دی dob استفاده کنند و طول عمر آن را بالا ببرند. افراد می توانند از ال ای دی dob در مکان هایی که دارای رطوبت نمی باشد و از گرمای کمی برخوردار است، استفاده کنند.

همچنین می توان از ال ای دی dob در مکان هایی که نیاز به نور متمرکز دارند، استفاده کرد. در ساخت چراغ های مطالعه عموما از ال ای دی dob استفاده شده است. همچنین استفاده از ال ای دی dob برای روشن کردن محیط منزل نیز رایج می باشد.

در این میان استفاده از ال ای دی dob برای چراغ های معابر و خیابان ها جایز نیست. زیرا ال ای دی dob در برابر باران و رطوبت مقاوم نمی باشد.

تفاوت چراغ ال ای دی cob با dob در چیست؟

در هنگام بیان تفاوت های ال ای دی cob با dob می توان به موضوعات زیادی از قبیل نحوه ساخت، ویژگی ها و کاربردهای آنها اشاره کرد. از مهم ترین تفاوت های این دو نوع ال ای دی کیفیت نور آنها است. ال ای دی dob به دلیل داشتن آی سی های مختلف که در بردهای خطی آن قرار گرفته اند نور کم و بی کیفیتی تولید می کند.

در این میان ال ای دی cobبه دلیل داشتن ال ای دی های مختلف نور زیاد و با کیفیتی تولید می کند. همچنین هدر رفت انرژی در ال ای دی dob بیشتر از ال ای دی cob می باشد. مقاومت در برابر باران و رطوبت دیگر از دیگر تفاوت های ال ای دیcob با dob می باشد.

ال ای دی dob تحمل مقاومت در برابر رطوبت را ندارد. با این وجود هزینه ساخت ال ای دی dob به دلیل استفاده از قطعات کمتر پایین تر از ال ای دیcob می باشد. تفاوت ال ای دی cob با dob در این است که ال ای دی dobنیاز به منبع جریان برق ندارد و با برق مستقیم شهری کار می کند.

در صورتی که ال ای دی cob نیاز به یک منبع جریان برق برای اتصال به برق شهری دارد. با وجود تمام این ویژگی ها، سازندگان انواع این ال ای دی ها می توانند روز به روز و با استفاده از شیوه های بهتر نواقص آنها را از بین ببرند و کارایی آنها را افزایش دهند. پس تا اینجا باید تفاوت چراغ COB با DOB را فهمیده باشید و بین این دو ال ای دی ، یکی را انتخاب کرده باشید.