تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی

در این مقاله قصد داریم تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی را بررسی کنیم و شما را با ساختار این دو لامپ آشنا سازیم. پس تا انتها با ما باشید تا تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی را شرح دهیم و با مشخصات و ویژگی های هرکدام از آنها شما را آشنا کنیم.

لامپ فیلامنتی چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی بپردازیم بهتر است در رابطه با لامپ فیلامنتی توضیحاتی ارائه دهیم. این لامپ از نوع لامپ های ال ای دی می‌ باشد. نوعی لامپ مدرن است اما ظاهرش شبیه لامپ های رشته ای قدیمی است.

می توان لامپ فیلامنتی را جزو لامپ های دکوری دانست زیرا سازنده با تلفیق کردن مدرن و کلاسیک توانسته شکل و ظاهر جذابی را به وجود آورد. بسیاری از طراحان داخلی از این نوع لامپ ها در کارهای خود استفاده می‌ کنند زیرا شکل و ظاهری جذاب و زیبا دارد و برای نورپردازی محیط بسیار گزینه مناسبی است.

یکی دیگر‌از ویژگی های این لامپ‌ وجود دیودهای پراکنده می باشد زیرا می‌ تواند گرما را به راحتی پخش کند. این یک ویژگی عالی برای این نوع لامپ ها می‌باشد. افرادی که از این نوع لامپ ها استفاده می کنند بیشتر به شکل ظاهری این لامپ توجه می‌کنند.

می توان گفت تلفیق مدرن و کلاسیک باعث ایجاد یک شکل ظاهری جدید شده است که می تواند چشم هر بیننده را به خود خیره کند. همچنین فضایی زیبا را برای منازل و یا حتی مکان هایی مانند کافه ها، رستوران ها، هتل ها و… ایجاد کند.

لامپ ادیسونی چیست؟

لامپ ادیسونی را می توان نوعی از لامپ فیلامنتی دانست. که ظاهری بسیار کلاسیک و جذاب دارد. بیشتر به دلیل ظاهر قدیمی‌ آنها به عنوان دکور استفاده می شوند. این لامپ ها را می توان جزو پرفروش ترین مدل ها دانست که دارای سرپیچ های مختلفی می باشند و به این دلیل می توانند به راحتی نصب شوند.

لامپ فیلامنتی و ادیسونی را می توان از یک خانواده دانست. چراغ ادیسونی نیز وجود دارد که آنها را می توان جایگزین لوستر و چراغ های دیگر کرد. اسم این چراغ را از سازنده لامپ های اولیه یعنی ادیسون برداشته اند. زیرا این نوع چراغ ها شباهت زیادی به لامپ های قدیمی‌ و اولیه دارند.

ویژگی‌ های لامپ فیلامنتی چند نوع هستند؟

یک سری از این ویژگی‌ها سبب ایجاد تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی شده است. ویژگی های موجود در لامپ رشته ای فیلامنتی به شرح زیر می‌ باشد. اولین ویژگی‌ آن نصب راحت و آسان و سریع این نوع لامپ ها می‌ باشد. طول عمر بسیار بالای این نوع لامپ یک ویژگی‌ مهم دیگر می‌ باشد.

روشن شدن سریع و آنی، طراحی زیبا و جذاب، داشتن عملکرد بالا در دماهای پایین و فضاهای سرد، سازگار بودن با سیستم روشنایی خورشیدی به دلیل مصرف خیلی کم انرژی، حساسیت کم این نوع لامپ به تغییرات ولتاژ و دمای محیط اطراف نیز از ویژگی های دیگر‌ آن می باشد.

یکی از ویژگی‌ های دیگر این نوع لامپ مجهز بودن به Constant Current IC Driver می باشد که سبب افزایش طول عمر لامپ‌ می‌گردد. این نوع لامپ در برابر قطع و وصل کردن های‌ مداوم‌ برق و کلید زنی مقاوم‌ است و نسبت به سایر لامپ ها از‌مقاومت بالایی برخوردار است.

در بالا سعی شد تا یک سری از ویژگی های لامپ های فیلامنتی را عنوان کنیم. این ویژگی ها در ایجاد تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی بی تاثیر نمی باشد.

لامپ فیلامنتی چند نوع هستند؟

در تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی می توان به انواع مختلف لامپ فیلامنتی اشاره کرد. این نوع لامپ در انواع و شکل های متفاوتی وجود دارد که می تواند به راحتی جایگزین لامپ های رشته ای قدیمی شود. یک سری از این نوع لامپ ها از نظر ظاهری شامل لامپ حبابی، لامپ فیلامنتی شمعی، لامپ فیلامنتی اشکی ال ای دی، لامپ لوله ای فیلامنتی و… می باشند. انواع لامپ فیلامنتی شامل : لامپ لوستر، لامپ حبابی نیز می‌ باشد.

لامپ لوستر فیلامنتی

یکی از بهترین نوع لامپ برای داخل لوستر ها لامپ فیلامنتی می‌ باشد. روشنایی این لامپ‌ بسیار شبیه به لامپ های رشته ای است. همچنین مصرف برق و انرژی کم تری نیز نسبت به آنها دارد. همچنین مانند لامپ های رشته ای تولید گرما نیز نمی‌کند و می توان آن را انتخاب خوبی دانست.

لامپ‌ حبابی فیلامنتی

از این نوع لامپ بر روی سرپیچ های معمولی استفاده می شود. همچنین به راحتی می توانند جایگزین لامپ های قدیمی شوند. اگر لامپ های شما در معرض دید هستند می توانید از این نوع لامپ استفاده کنید که زیبایی خاصی نیز به فضا می دهند.

مزایا و معایب لامپ فیلامنتی و ادیسونی

لامپ فیلامنتی و ادیسونی یک سری مزایا و معایبی دارند که با هم به بررسی آنها می‌ پردازیم.

مزایای لامپ فیلامنتی

تا ۸۵ درصد در مصرف برق و انرژی صرفه جویی‌ می‌ کند. طول عمر این نوع لامپ نسبت به لامپ های رشته ای بسیار بیشتر می‌ باشد. به دلیل نداشتن مواد سمی مانند جیوه برای محیط زیست مضر نمی‌ باشد. پرتوی فرابنفش و فروسرخ ندارد و مضر نمی باشد.

به دلیل طراحی خاص و زیبایی که دارد برای فضاهای داخلی و فضاهایی مانند هتل، کافی شاپ، رستوران و… بسیار مناسب می باشد و فضا را زیبا و جذاب می‌ کند.

معایب لامپ فیلامنتی

نسبت به سایر لامپ ها قیمت بالاتری را دارند که می توان آن را جزو یکی از عیب های این نوع لامپ دانست. می توان گفت نسبت به سایر لامپ های ال ای دی طول عمر کمتری دارند. به علت اینکه نسبت به سایر لامپ ها نور کمتری تولید می کنند پس‌ می توان‌ گفت بازدهی کمتری نیز دارند.

مزایای لامپ ادیسونی

قیمت ارزان تر، نسبت به مدل های جدیدتر پرنور تر می‌ باشد، رنگ های گرم تری از خود ساطع می‌ کند، بلافاصله روشن می شود، در فضاهای کوچک سبب بالا رفتن دما تا دو درجه می شود.

معایب لامپ ادیسونی

لامپ های پرمصرفی می باشند که عمر کوتاهی در مقایسه با سایر لامپ ها دارند. به علت طراحی ضعیفی که دارند سریع می شکنند.  در فصل تابستان فضا را گرم تر می‌ کنند. در بالا به مزایا و معایب لامپ فیلامنتی و ادیسونی پرداختیم. با مقایسه کردن مزایا و معایب هر کدام از این نوع لامپ ها می توانید بهترین انتخاب را با توجه به خواسته خود انجام داده و خریدی به صرفه داشته باشید.

تفاوت لامپ فیلامنتی و ادیسونی

در بالا تا حدودی به تعریف هر یک از لامپ فیلامنتی و ادیسونی پرداختیم و مزایا و معایب هر کدام را بر شمردیم. هر کدام از دو نوع لامپ فیلامنتی و ادیسونی دارای یک سری ویژگی هایی می‌باشد که سبب می شود افراد تمایل به خرید آنها را داشته باشند.

عمده تفاوت این دو نوع لامپ ها در میزان نوری می باشد که از خود ساطع می‌ کنند. همچنین در لامپ های ادیسونی گرما نیز تولید می شود که می تواند همین موضوع یک عیب بزرگ در فصل گرم سال باشد. در ساخت لامپ‌ فیلامنتی و ادیسونی نیز تفاوت هایی وجود دارد. در لامپ ادیسونی جیوه وجود دارد اما در لامپ‌های فیلامنتی مواد مضر وجود ندارد که خود یک مزیت عالی می باشد.

مقاومت لامپ فیلامنتی به مراتب بیشتر از لامپ ادیسونی می‌باشد در نتیجه در برابر فشار و ضربه محکم تر است و دیرتر می شکند. مدل های لامپ فیلامنتی متنوع تر می باشد و می توان گفت طول عمر بالای این نوع لامپ سبب شده است افراد زیادی به خرید آن تمایل پیدا کنند.

میزان انرژی مصرفی توسط لامپ فیلامنتی و ادیسونی نیز با هم‌ متفاوت می باشد و می توان‌ گفت لامپ‌ فیلامنتی تا حدود زیادی مصرف انرژی و برق را کاهش داده است. این برای خانواده ها می تواند یک آپشن مهم باشد تا بتوانند بر طبق آن در خرید لامپ تصمیم‌ گیری کنند.

با توجه به تفاوت هایی که بین لامپ‌ فیلامنتی و ادیسونی وجود دارد باید بررسی های لازم و کافی صورت گیرد تا افراد بتوانند انتخابی درست داشته باشند.

سخن پایانی

در دنیا امروز میزان مصرف انرژی بسیار اهمیت دارد. هزینه های برق خانواده ها و افرادی که دارای کسب و کار هستند با یک انتخاب اشتباه و نادرست می تواند تا چندین برابر افزایش یابد و آنها متحمل پرداخت هزینه های گزافی برای برق مصرفی خود شوند.

پس انتخاب لامپ درست و به صرفه بسیار اهمیت دارد. مخصوصا برای افرادی که کسب و کارهای بزرگ‌ مثل فروشگاه و هایپر مارکت و… دارند. زیرا این افراد به نور زیادی برای روشن کردن محیط کارشان احتیاج دارند. اگر یک انتخاب نادرست کنند ممکن است هر ماه متحمل پرداخت هزینه های گزاف قبض های برق شوند.

هزینه هایی که با یک بررسی جزئی و کم می توانست تا مقدار قابل توجهی کاهش یابد. در بالا در رابطه با لامپ فیلامنتی و ادیسونی صحبت شد. اگر شما نیز به دنبال خرید لامپ هستید مطالب بالا تا حدود زیادی می تواند به شما در رابطه با یک خرید درست و به صرفه کمک کند.

البته مشورت گرفتن از افراد متخصص و تکنسین ها در این حیطه نیز می تواند کمک بزرگی به شما در رابطه با این موضوع باشد تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.